Taylor Swift tar avstånd från Spotify

Att streamingtjänster av musik skulle vara något som våra toppartister tycker om, har just fått ett nytt ansikte. Nu har världsstjärnan Taylor Swift, som just meddelat att hon ska starta sin nya världsturné, dragit in alla sina skivor från Spotify och övriga streamingtjänster av musik. Hon hade tidigare hindrat sitt nya album, vid namn 1989, på samma sätt.

Detta anses vara en taktik för att sälja flera skivor av sin nya skiva. Taylor Swift tros, av experter, vilja bli det snabbast säljande albumet av en kvinnlig artist. Det rekordet hålls för närvarande av Britney Spears album, I did it Again som såldes i hela 1 319000 exemplar första veckan som det släpptes.

Så detta lilla tilltag har nog mycket lite med att göra vad Taylor Swift egentligen har för åsikter om streamingtjänster av musik, utan mera att göra med en stor artists vilja och försök att bli ännu större.

Dåliga nyheter för Spotify och andra streamingtjänster

Detta kan komma att påverka digitala streamingtjänster hårt. Om Taylor Swift skulle lyckas med sin kupp att få sitt nya album till det snabbast säljande så kan flera artister i framtiden också hålla tillbaka sina nya album från aktiva digitala streamingtjänster. Detta skulle i sin tur leda till att byggstenarna i den nya musikekonomi som är under ständig utveckling blir flera och gör arkitekturen i detta system mera komplicerad.

Vad vi också får tänka på, är att Spotify, Google Music och övriga streamingtjänster har hjälpt till att förhindra mycket av den tidigare piratkopieringen och torrent nedladdningarna av artisters musik. Genom Taylor Swifts agerande för att öka sin popularitet och försäljning så kan hon bidra till att hela musikindustrin förlorar det återtag den fått de sista åren genom billiga alternativ såsom streamingtjänster.

Comments are closed.